Setelah 12 Tahun Kahwin, Inilah Kali Pertama Aku Rasa Suami Betul-Betul Sayangkan Aku


SETELAH 12 TAHUN KAHWIN, PERTAMA KALI AKU RASA SUAMIKU BETUL2 SAYANGKAN AKU. 

Apa sebelum ni tak syg ke?

Lebih dari syg. Apa aku nak, suamiku beli tp aku jenis yg jarang meminta. So aku sentiasa dpt walaupun tanpa diminta.

Susah senang dah kami lalui bersama. Zaman jatuh & zaman berdirinya kami hari ini. Kami harungi bersama. Apa tak syg ke namanya tu?

Hadiah birthday aku baru ni, suamiku bg kereta baru lebih luas & selesa utk aku bwk ank2. Lagi, dia hadiahkan jam tangan yg aku duk usha2 sebelum ni. Harga? Aku x nak la ckp kat sini.

Gila tak?

Tak gila pun. Dengan duit, kau nak apa saja kau boleh dapat insyaallah.

Cuma utk sekian lamanya, kali ini aku rasa betul2 diri disayangi.

Ceritanya simple sahaja tetapi sgt memberi kesan dihatiku.

Suamiku seorg yg sgt sukakan aktiviti lasak. Aktiviti bersukan. Apa2 sajalah yg jenis keluar peluh dia mmg suka.

Berbeza dgn aku. Tolongla jgn bg aktiviti yg panas & berpeluh mmg aku x kan join.
Aku akan sakit kepala & muntah.

Skrg aktiviti tetap suamiku ialah berbasikal. Faktor usia kot hihiii
Pantang ada masa free @ hari cuti, berbasikal dalam hutan dgn kwn2 lah kerjanya.

Dari dulu aku x pernah larang @ marah suamiku buat aktiviti yg dia suka. Walaupun aku rasa, eh3....dah ada masa tu duk la rumah. Ini tak, ada jela aktiviti lasak dia.

Tp aku x bersuara pun. Aku biarkan saja dia buat apa yg dia suka. Jgn buat yg bukan2 dahlah... aku pancung dgn pedang samurai. Tp pedang xde.

Kdg2 dia kena marah jgk time mood aku x ok hihii...

Aku kata, "xyah berbasikal lah petang ni. Tlg sy jaga ank. Sy penat."

Jwpan dia? "Ala kejap je."

Panas jgk aku bila org x dgr kata eheee

"Sy kata sy penat. Abg x blh fhm ke?"

"Kejap je!" Balas dia.

"Ok pergilah pergi. Tidur kat hutan tu." Marah benor.

Sedang mulut aku mengomel, elok je dia heret basikal keluar dari pagar. Langsung tak layan apa aku kata haahaa

Aku nak marah ke nak gelak? Time tu mmg la rasa nak marah. Tp perangai aku, marah time tu je. Lps tu aku akan diam seribu bahasa.

Dia balik berbasikal nanti mmg dia dah tahu aku akan jd bisu sebisu bisunya. Xpelah dia sanggup isteri dia jd bisu sementara.

Sb lepas aktiviti berbasikal di hutan tu, dia penat & dia tidur.

Aku plk tgk dia kecik besor kecik besor je..

Tp mmg aku x kan bersuara. Dlm rumah cuma dgr suara ank2 jelah eheee

Itu time mood aku x ok la. Bukan selalu..

Biasanya mmg aku ON je xpernah nak halang dia pun. Dah itu hobi yg dia suka, biarlah dia release tension dgn cara mcmtu.


Aku dgn cara aku. Cara aku camana? Lps ambil ank2 balik skolah setiap ptg, aku pergi rumah mak aku. Aku lepak2 rumah mak aku sampai malam. Itu hobi aku.

So aku memahami dia & dia memahami aku. Cun. Cantik je hidup.

Al-kisah

2-3 bulan lepas suami ada bgtau aku,

"Syg, bulan 5 nanti abg nak ke Lombok, Indonesia. Nak panjat Gunung Rinjani. Dalam 5-6 hari jgk abg pergi. Abg dah daftar semua dah."

Aku dengar mcm x dgr je..

Dalam hati aku, "amboi3... bukan nak tanya kita dulu sepatah. Terus bg kata putus ni."

Dia tanya blk, "syg dgr tak abg bgtau ni..."

Aku malas nak cakap byk. Aku kata, "ikut abglah. Buat jelah apa yg abg suka"

Eceeeee bunyi mcm merajuk. Dah tu ank2 skolah ni camana? Aku nak kena siapkan ank2 sorg diri setiap pagi? Nak hantar? Nak ambil? Tak fikir aku ke? Aku membebel dlm hati je.

Sb aku malas nak layan. Bukan abg tanya pun boleh ke tidak. Abg terus bg kata putus. So ikut suka abglah.
Dalam hati je tu. Mulut tak bersuara.

Kami mmg xde maid. 12tahun kawin, kami membesarkan anak2 & uruskan rmhtangga kami sendiri tanpa air tangan org luar. Aku tak suka. Aku rela penat uruskan rmhtangga sendiri, urusan kerja di ofis, ke KL boleh dikatakan setiap minggu atas urusan kerja. Aku rela. Aku tak suka ada org asing dlm rumah apalagi nak mtk uruskan ank2 aku. hal rumah tangga biarlah aku buat sendiri janji aku puas hati. Hal kerja di ofis xpe.. aku serahkan staff yg uruskan.

Hari & bulan berganti. Dah masuk bulan 5 dah.

Time pergi KL hari tu, suami dah ajak aku temankan dia beli apa yg patut utk rancangan dia panjat gunung tu.
Baju, kasut, bag entah apa lg. aku ikut je walaupun kaki rasa berat :p

Aku tanya "brp hb abg pergi?"

"10Mei" katanya.

"Owh ok."

Sehari sebelum sampai tarikh hari ni 10Mei, maknanya semalamlah, anak2ku demam. Kakak demam. Adik demam. Abg cirit birit. Tiba2...aku plk ntah camana mata bengkak sebelah. Mataku kecik sebelah hihiiii kelakar plk. Serentak.

Suami bwk aku ke klinik. Doktor kata jangkitan kuman kat tangan ni..jgn gosok2 mata dgn tangan. Guna kain. Ooo...gitu. Oklah.

Dalam perjalanan pulang rumah, suamiku bersuara...

"Abg tak pergi esok (10Mei). Abg dah cancel. X apalah walaupun semua abg dah byr. Tiket flight semua dah beli. Abg tak jadi pergi"

Mcm kena simbah air aku terkejut "eh kenapa plk?"

"Abg tak sanggup nak tinggal syg & ank2 dlm keadaan camni.xpelah abg x pergi. Ada sebab la tu tiba2 anak2 demam hari ni. Syg plk sakit mata tu. Kesian abg tgk"

Dalam hati aku ni.. nak suruh pergi ke tak yah? Nak suruh pergi ke tak yah? Kalau suamiku pergi, x larat aku nak uruskan ank2 ni sorg2. Kalau dia x pergi, aku kesian plk. Sudahnya aku diam je.

Dah balik rumah, makan ubat, bg ank2 minum Susu Rizqi, lepas tu masing2 dah segar bugar. Aktif dah weiiii mata aku pun dah surut sikit.

Aku pun cakap pd suami aku, "abg nak pergi esok, abg pergilah. Mata sy dah makin ok lps mkn ubat td. Anak2 pun dah nampak ok. Abg pergilah nanti abg kecewa plk x dapat join."

Mmg ikhlas hati aku cakap "abg pergilah.....

Dia balas, "x apa abg nak jaga syg & ank2. Keluarga kita segalanya utk abg. Mungkin next time abg join."

Kembang setaman hati aku. Ingat senang nak dgr suami aku cakap camtu??? Mimpilah eheee

Pastu aku ckp pd suami aku, "Dah 12tahun kawin, kali ni sy rasa abg betul2 sygkan sy. Terima kasih abg."

Suamiku senyum & balas "sama2 syg..."

Sgt memberi kesan dihatiku.

Pengajarannya bg aku.. tak semestinya harta benda itu bukti kita sygkan seseorg. Tak semestinya harta benda itu buat org yg kita syg bahagia..

Tp kdg2 dgn sikap prihatin yg kita berikan cukup memberi kesan di hati seseorg.

Terima kasih kerana sudi baca cerita sy yg tak seberapa hingga nokhtah terakhir -:)

BACA JUGA: Turki Mahu Balas Dendam Perang Dunia Pertama

Jangan lupa untuk LIKE Facebook BULETIN

Scroll to top